Schoen
Saskia de Waal

Saskia de Waal

Sportpodotherapeut met een passie voor VRIJ bewegen.

7 schoenentips om écht beter te lopen

Het belang van goede schoenen

Bij mij thuis werd vroeger veel waarde gehecht aan goede schoenen.
Je had destijds de keus uit bruine en blauwe, en daar was alles mee gezegd.
Maar, ze waren in ieder geval stevig.

Inmiddels kijk ik wat anders naar schoenen.
Want is stevig wel zo belangrijk?
En zo ja, waar moeten je schoenen dan stevig zijn en waar juist niet?

Daar wil ik het in deze blog met jullie over hebben.
Schoenen.

Eigenlijk is het heel simpel… ‘Onze’ voeten zijn niet gemaakt om schoenen te dragen. 
Voor zover kan ik me dus ook wel vinden in de ‘bare-foot’-visie.
Eigenlijk zou het beter zijn om je voeten niet in schoenen te proppen.
Want ik ben ervan overtuigd dat veel klachten ontstaan door het dragen van schoenen.

Denk bijvoorbeeld maar aan alle klachten die alleen al ontstaan door ‘te krappe schoenen’:

  • Likdoorns op de tenen
  • Mortonse Neuralgie (zenuwbeknelling in de voorvoet)
  • Pijn t.g.v. een Hallux Valgus (scheve grote teen).

Maar, ‘onze’ voeten zijn ook niet gemaakt om op asfalt en beton te lopen.
En het geval wil dat wij in NL toch overwegend op harde vloeren lopen.
Tenzij je aan een bosrand woont of een enorme tuin hebt…
Maar goed, het gros woont gewoon in een dorp of stad en daar hebben we te maken met verharde wegen.

Naar mijn idee is het dus belangrijk om schoenen te dragen.
Maar dan bij voorkeur wel schoenen die je voet zo natuurlijk mogelijk laten bewegen.
Barefoot-schoenen lijken dan de juiste weg, maar daarvoor moet je wel eerst je voeten trainen.
En daar komt bij dat naar mijn idee niet iedere voet geschikt is voor barefoot-schoenen.
Maar daar kom ik graag een andere keer op terug.

Waar kun je dan wel op letten?
Dat leg ik je uit in deze, wat langere, video (10 min) uit de ‘Free Your Feet – training’.
Daarin vind je de 7 tips voor ECHT goede schoenen.
De 7 tips vind je ook kort samengevat onder de video.

Dé 7 tips voor het kopen van goede schoenen

1. Stabiele loopzool

In het huidige sneakertijdperk zie je veel schoenen met ‘demping’. Dat loopt hartstikke lekker, maar het maakt ook dat je eigenlijk op een soort ‘moeras’ loopt. Demping zorgt vrijwel altijd voor instabiliteit.

Daarnaast is demping zachter, maar daardoor ook minder slijtvast materiaal. Demping kan daardoor gaan ‘inzakken’. Als een schoen b.v. aan de binnenkant van je voet meer gaat inzakken, dan gaat je voet vanzelf meer naar binnen zakken (proneren) en dat zorgt dus vanzelf voor een toename van je instabiliteit.

2. Soepele voorzijde

Je tenen zitten aan je voeten vast, om afrollen over je voet mogelijk te maken. Daarom MOET een schoen ook aan de voorkant (t.h.v. het breedste deel van je voet) soepel zijn. Eigenlijk moet je de schoen met één hand aan de voorzijde dubbel kunnen vouwen.

3. Wreefsluiting

Simpel, in een instapper (schoen en laarsje), een slipper, of een veterschoen waar je de veters niet van strikt kan je voet alle kanten op zwabberen. Dit zorgt vanzelfsprekend voor instabiliteit en dat willen we niet :-).
Dus een verstelbare wreefsluiting (die je ook gebruikt) is belangrijk.

4. Hakhoogte

Als wij als mens een ‘hoge hak’ nodig hadden gehad, dan hadden we die wel gehad :-).
Voor een normale afwikkeling geldt: zorg voor een zo plat mogelijke hak.

5. Contrefort

Een stevige achterkant van je schoen (contrefort = hielomsluiting) geeft nog extra balans en raad ik zeker aan als je voet erg instabiel is.

6. Pasvorm

Kies een schoen die qua vorm bij je voet past. Dus let niet alleen op de lengte, maar op op de breedte. Vooral bij je tenen heb je ruimte nodig. Alleen dan kunnen je tenen goed werken om je voet stabiel te houden.

7. Bonus 🙂

Met het oog op het huidige sneaker-tijdperk en onder het mom van ‘het oog wil ook wat’, worden er soms de meest creatieve constructies gemaakt van de loopzool van de schoen.

De loopzool van de schoen moet net zo breed zijn als de schoen zelf. Dus geen hele smalle hak, maar ook geen hele brede hak of voorzijde.

Wat is jouw ultieme tip voor een goede schoen?
Of waar loop je vaak tegenaan en wil je tips voor hebben?
Deel het hieronder in de reacties!

Heb je vragen of opmerkingen, deel ze hieronder in de reacties!
Ik hoor graag van je.

Heel de wereld VRIJ bewegen!

Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bedankt voor je interesse!

Leuk dat je met de Free Your Feet – training aan de slag wil!
Vul onderstaand je gegevens in en ik neem binnen 2-3 werkdagen contact met je op.