Hallux Valgus
Saskia de Waal

Saskia de Waal

Sportpodotherapeut met een passie voor VRIJ bewegen.

Ontdek de échte oorzaak van je Hallux Valgus

Heb jij een Hallux Valgus?

Er wordt vaak gezegd dat een hallux valgus ‘erfelijk’ is, of ‘in de familie zit’.
Ik denk zelf dat dat niet waar is.

Erfelijk zou betekenen dat het in je DNA zit dat je een hallux valgus krijgt en daar is zover ik weet geen bewijs voor. Dat het ‘in de familie zit’, is denk ik deels waar.

Maar niet de ‘Hallux Valgus’ zit in de familie, maar de oorzaken waarom de kans groter is dat je ‘m krijgt. Het is dus niet gezegd, dat als je moeder ‘m heeft, dat jij ‘m ook krijgt.

Er is ook een stroming die zegt dat een Hallux Valgus wordt veroorzaakt door schoenen.
Doordat de meeste schoenen aan de voorzijde redelijk ‘spits’ zijn, gaat je teen scheef staan.

Maar ook dat is in mijn ogen maar deels waar.
Ja, als je problemen in je voetbouw en -functie zitten waardoor de kans groter is dat er een Hallux Valgus ontstaat, dan wordt die kans groter als je smalle schoenen draagt.

Maar… ik ben het levende voorbeeld dat het NIET alleen door schoenen komt.

En zo lopen er nog genoeg mensen rond…
Die maar een Hallux Valgus aan 1 voet hebben.

En er lopen denk ik maar weinig mensen rond, die 2 verschillende schoenen dragen..
1 pump en 1 barefootschoen :-)?

Het ligt echt wat genuanceerder dan ‘erfelijk’ of ‘verkeerde schoenen’.
Hoe dat zit leg ik je graag uit in onderstaande video.

Even een korte uitleg over een Hallux Valgus.

De officiële term in Hallux Abducto Valgus.

  • Hallux = grote teen.
  • Abducto = richting de buitenkant van het lichaam, rcihting de kleine teen dus (grappig, want we zeggen dat ie naar binnen staat, maar eigenlijk staat ie dus naar buiten…).
  • Valgus = om z’n as gedraaid

Eigenlijk valt de ‘abducto’ veel meer op dan de ‘valgus’.
Maar Hallux Valgus klinkt gewoon net wat lekkerder 🙂

Hoe ontstaat een Hallux Valgus?

Die scheefstand van de grote teen ontstaat doordat het grote-teen-gewricht iets anders niet kan.
Afwikkelen.

Als de grote teen in het gewricht ‘blokkeert’/niet kan afrollen, kan je lijf niet goed naar voren.
En, je lijf gaat dan compenseren.
Daar heeft een voet meerdere opties voor:

  • Bij een wat meer flexibele voet vaak door ‘weg te draaien’ (vorming Hallux Valgus).
  • Maar een voet kan ook stoïcijns doorlopen en dan ontstaat teveel druk in het gewricht. Met als gevolg, je raadt het misschien al, slijtage in het gewricht (Hallux Limitus of Hallux Rigidus).
  • Of je voet gaat ‘om het gewricht heenlopen’ waardoor vaak juist klachten elders in je lijf ontsaan.

En dan kom ik even terug bij het feit dat ik maar 1 Hallux Valgus had.
Met de nadruk op HAD.
Door de juiste zolen en door te werken aan de beweeglijkheid van mijn voeten heb ik die nu niet meer.

Daarmee kom ik bij DE oorzaak waardoor je grote teen gewricht niet goed kan bewegen.

De Functionele Hallux Limitus

Probeer het zelf maar eens:

  • Trek je schoenen uit en ga zitten.
  • Leg je ene voet, ter hoogte van je enkel, over het bovenbeen van je andere voet.
  • Pak ALLEEN je grote teen vast en druk de teen omhoog.

Gaat prima toch 🙂

  • Druk nu aan de onderkant tegen je grote teen gewricht (ter hoogte van je voorvoet).
  • En probeer dan nogmaals je grote teen omhoog te drukken.

Gaat minder goed hè (of misschien wel helemaal niet)?

Dat komt doordat je, door de druk aan de onderkant, de voet platter en daardoor langer maakt.
De pezen en banden aan de onderkant rekken teveel uit, waardoor je teen niet meer kan afrollen.
Als er tijdens lopen teveel druk aan de onderkant van je grote teen-gewricht ontstaat.

En de teen dus iets anders MOET doen.
Bijvoorbeeld, scheef gaan staan… de Hallux Vlagus is ‘geboren’.

Wat kun je zelf doen?

Je kunt zelf best veel doen om een Hallux Valgus te verminderen of voorkomen.

  • Zorg voor goede schoenen, met ruimte bij de tenen.
    Want, een schoen is nooit de enige oorzaak. Maar als je aanleg hebt voor een Hallux Valgus, versterkt een verkeerde schoen de kans dat ie ook echt ontstaat (tips vind je HIER)
  • Zorg dat je grote teen goed kan afrollen.
    Daarvoor is het belangrijk dat de hele voet kan bewegen, bijvoorbeeld met de Free Your Feet – training.
    Maar, je schoen moet ook soepel zijn bij de voorvoet, anders kan de teen nog steeds niet bewegen.

Soms is er wel echt meer nodig, bijvoorbeeld als je een plantairgeflecteerde 1e-straal hebt.
Wil je daar meer over lezen? Dat kan HIER
En HIER lees je meer over het belang van goed kunenn afwikkelen.

Heb jij een Hallux Valgus?
Ik hoor het graag van je in de comments.

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen?

Heb je vragen of opmerkingen, deel ze hieronder in de reacties!
Ik hoor graag van je.

Heel de wereld VRIJ bewegen!

Deel dit artikel:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij ook meer stabiliteit en minder klachten?

Schrijf je nu GRATIS in voor de mini-training

Uiteraard zijn jouw gegevens bij mij veilig.
Hierover lees je meer in de Privacyverklaring.

Bedankt voor je aanmelding!

Leuk dat we samen aan de slag gaan!

Op de hoogte blijven van alle tips?
Volg mij dan ook op facebook!

Je ontvangt je eerste email al direct in je mailbox.
Heb je niks ontvangen, check dan even je spam.