Slippertje
Saskia de Waal

Saskia de Waal

Sportpodotherapeut met een passie voor VRIJ bewegen.

Slippertje?

Heb jij dat ook? Dat gevoel van ZOMER!

Nouja, ik wel, maar het lijkt eerder op regenlaarzen-weer.
En dan te bedenken dat ik had bedacht om wat te vertellen over slippers.

Maar, geluk bij een ongeluk.
Dat wat ik wilde vertellen over slippers, geldt net zo hard voor regenlaarzen.

Want, ik snap het best wel.
Bloedheet (of zeiknat) en dan wil je geen gewone schoenen aan.
Want in beide gevallen drijf je er uit weg…

Maar de hele zomer op een slipper lopen is niet echt verstandig.
Tenzij je het hele jaar al zonder klachten op slippers loopt, loop dan gewoon lekker door ;-).

Ik hoor dan vaak: maar ik heb hele dure slippers. Die zijn toch wel goed?!
Dat zou je denken, maar helaas zegt de prijs niks over of een slipper goed is.

Hoe zit het dan wel met slippers?

Dat leg ik je graag uit.

Ten eerste, een slipper geeft geen steun (en dat geldt dus ook voor regenlaarzen)…
Op zich niet erg, want teveel steun zet je voet vast (daarom is een Birkenstock ook niet altijd goed…).
Maar een slipper geeft zo weinig steun dat je vaak moet klauwen met je tenen om de slipper vast te houden.
Het helpt dan al als je kiest voor een slipper met een hielbandje zodat je voet vanzelf op z’n plek wordt gehouden.
Want als je tenen moeten klauwen, kunnen je voeten niet optimaal werken, met een grotre kans op overbelasting als gevolg.

Daarnaast zijn de meeste slippers erg plat.
Ook geen probleem zou je zeggen, want plat is toch juist goed.
En dat klopt!
Maar… als jij de hele winter op een schoen met een (klein) hakje hebt gelopen, en je gaat ineens helemaal plat lopen, dan begrijpt je voet daar niks van.
Grote kans dat dan je achillespees of kuiten gaan opspelen.

En, als je enkel wat stijf of ‘geblokkeerd’ is, dan kan dat zelfs nog andere klachten geven.
Want dat ‘iets hakje’ van een schoen, maakt die stijfheid van de enkel minder opvallend.
Zodra je ineens plat gaat lopen, zie je dat die stijfheid ineens wel een rol gaat spelen.
Hierdoor kun je bijvoorbeeld hielspoor-achtige klachten krijgen of een grote verzameling aan andere klachten, waarbij het ‘inzakken van de voet’ een rol speelt.

Wil je hier meer over weten, dan leg ik dat uit in deze blog met video: HIER

Het kan dan helpen om een slipper te dragen die bij de hiel iets hoger is dan bij de voorvoet.
En oké… voordeel van dit weer… een regenlaars heeft dat meestal sowieso al :-).

Sommige slippers zijn ook net ‘plankjes’.
Ze zijn dan zo stijf bij de voorvoet, dat je niet goed kunt afrollen over je tenen.
Hierdoor kun je je voeten wederom niet optimaal gebruiken.
En niet onbelangrijk, je zult er dan ook makkelijker mee vallen omdat je over je eigen tenen struikelt.

Geslaagd slippertje?

Als je een slipper koopt let dan dus op de volgende eigenschappen:

  • Een hielbandje wat de voet op zijn plek houdt.
  • Een heel licht ‘hakje’ als je normaal ook iets hakken draagt.
  • Voldoende buigzaam bij de voorvoet voor een goede afwikkeling.

En last but nog least… draag je slippers (of regenlaarzen) niet teveel.
Zeker als je in de winter gewoon op stevige schoenen loopt.
Voor een dagje naar strand of zwembad, een klein rondje op de camping of op een bloedhete dag rondom het huis..
Geen probleem, doe ik ook.
Maar ga je een wandeling maken of b.v. een stadje bezoeken, trek dan gewone schoenen aan. Daar doe je je voeten een groot plezier mee.

Laat me eens weten. Draag jij graag en vaak slippers?

Heb je vragen of opmerkingen, deel ze hieronder in de reacties!
Ik hoor graag van je.

Heel de wereld VRIJ bewegen!

Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bedankt voor je interesse!

Leuk dat je met de Free Your Feet – training aan de slag wil!
Vul onderstaand je gegevens in en ik neem binnen 2-3 werkdagen contact met je op.