Heb jij ook pijn onder je voorvoet?
Misschien herken je het wel, dat vervelende, drukkende gevoel onder je voorvoet?
Soms zelfs met een extra laag eelt erbij?
Misschien heb je ook al wel zooltjes, of is jou verteld dat je voorvoet simpelweg ‘doorgezakt’ is.
Maar vaak ligt de oorzaak heel ergens anders.
In deze blog ontdek je wat er écht aan de hand kan zijn – en hoe je dit kunt ontdekken én aanpakken.
Vaak wordt gezegd dat pijn onder de voorvoet ontstaat door onder andere:
- Te smalle schoenen
- Hoge hakken
- Langdurig staan of lopen
- Overbelasting
En al deze factoren kunnen ook zeker meespelen.
Maar, het is ook wel een beetje ‘makkelijk’.
Want, waardoor wordt die voorvoet bijvoorbeeld ‘overbelast’?
Zo is nog één heel belangrijke oorzaak die vaak over het hoofd wordt gezien.
Simpelweg omdat het NIKS met je voorvoet te maken heeft.
Hoe dat zit, dat ontdek je in onderstaande video.
Ontdek de oorzaak die niemand je verteld
Doe eerst even deze test:
- Ga eens rechtop staan en buig langzaam door je knieën.
- Houd je hakken stevig op de grond.
Merk je dat de druk onder je voorvoet toeneemt, nog vóór je diep door kunt zakken?
Dan is de kans groot dat de oorzaak van je pijn niet in je voorvoet zit, maar… in je enkel!
Hoe een stijve enkel pijn veroorzaakt in je voorvoet
Tijdens het lopen beweegt je hele lichaam naar voren.
Daarvoor heb je voldoende enkelmobiliteit nodig.
Is die beweging beperkt, dan vangt je voorvoet de klap op.
Gevolg: overmatige druk, eeltvorming en pijn.
Een zooltje kan die druk tijdelijk verdelen, maar het onderliggende probleem – de beperkte enkelbeweging – blijft bestaan.
De rol van je middenvoet
Naast je enkel speelt ook je middenvoet een grote rol.
Deze hoort soepel mee te veren bij iedere stap.
Is die beweging geblokkeerd, dan wordt de belasting op je voorvoet nóg groter!
Steunzolen met een verhoging bij je voorvoet kunnen de natuurlijke veerkracht zelfs verder beperken.
Een andere veelvoorkomende boosdoener: de peroneus longus
Wat ook nog vaak als oorzaak van voorvoetklachten wordt genoemd is de doorgezakte voorvoet.
Maar, die ‘doorgezakt voorvoet’… die bestaat helemaal niet!
Wat er dan meestal wél mis gaat, is dat er spier niet goed kan werken: de peroneus longus.
Wanneer deze spier niet goed functioneert, verliest de voet z’n stabiliteit en neemt de druk op de voorvoet toe.
Daar schreef ik ook al een blog over, die vind je HIER
Waarom alleen zooltjes geen oplossing zijn
Zooltjes kunnen tijdelijk verlichting geven, maar ze lossen de échte oorzaak niet op.
Het is alsof je een pleister plakt zonder de wond schoon te maken.
Wil je duurzaam resultaat, dan moet je zorgen dat je enkel en middenvoet weer goed kunnen bewegen.
Wat kun je zelf doen?
Gelukkig hoef je niet altijd direct naar een zorgprofessional.
Je kunt namelijk zelf aan de slag met het mobiliseren.
Daarmee verbeter je stap voor stap de beweeglijkheid van je enkel en middenvoet, maar ook van de rest van je ‘onderstel’.
Speciaal daarvoor ontwikkelde ik Free Your Feet: een online programma waarin je leert hoe je jouw hele onderstel soepel en sterk maakt.
👉 Nieuwsgierig? Probeer dan mijn gratis mini-training.
Daarin ontdek je 2 eenvoudige mobilisaties die je meteen kunt toepassen.
En je zorgt daarmee dat je peroneus longus weer werkt, waar ik het net al over had.
Conclusie
Voorvoetklachten komen vaak niet uit de voorvoet zelf, maar uit beperkingen ergens anders in de keten: de enkel, de middenvoet of een spier die niet goed meewerkt.
Door te werken aan je mobiliteit pak je de oorzaak aan en geef je je voeten weer de vrijheid waar ze voor gemaakt zijn.
Ik ben wel benieuwd, heb jij ook last van je voorvoet?
Of mogelijk heb je andere vragen?
Ik lees het graag in de comments.
2 gedachten over “De verborgen oorzaak van pijn onder je voorvoet”
Hi Saskia, al een tijdje volg ik jou en ik heb een tijdlang de Feet in Motion Free your feet training gedaan. Via de podotherapeut in Arnhem (praktijkhoudend bij de BareFoot Store) doe ik nog steeds gericht oefeningen. Mijn ondersteunende zolen heb ik niet meer, maar toch blijft het voor mij lastig. Afgelopen zondag wandelden wij van Westerbork naar Orvelte en weer terug. (samen nog geen 8 km) en het laatste stuk had ik toch wel weer enorm last van mijn voorvoeten, echt niet grappig meer. Wat kan ik nou nog meer doen / of laten, zodat ik deze klachten niet meer heb??
Ik ben heel benieuwd. Ik ben 56 jaar en heb hiervoor wel al meer dan 25 jaar ondersteunende zolen gedragen…..
Hartelijke groet, Trea
Hoi Thea,
Dank voor je reactie en vraag.
Het is een beetje lastig om je een goed individueel advies te geven, want ik heb je voeten niet gezien.
En niet onbelangrijk: schoenen kunnen heel veel problemen veroorzaken, als het niet de juiste schoenen voor jouw voeten zijn.
Je zou dus eens kunnen kijken of het nog verschil maakt op welke schoenen je loopt.
Zelf heb ik 1 paar barefoot-schoenen die heerlijk lopen, maar waar ik absoluut niet langere tijd op kan lopen…
Je geeft aan dat je een tijdlang Free Your Feet hebt gedaan. Betekent dat, dat je de mobilisaties nu niet meer doet?
Want als dat zo is, dan wil ik je adviseren om Free Your Feet wel weer op te pakken, bij voorkeur t/m module 6 (die is erg belangrijk bij voorvoetklachten).
Om te beginnen weer even om de dag, voor 2 weken, daarna nog 2 weken 2 keer per week en dan zou je eigenlijk al verschil moeten merken.
Free Your Feet is niet iets wat je even een paar weken doet en daarna mee kunt stoppen.
Soms wel, maar meestal is het iets wat je na de eerste 6 weken wel nog blijvend 1 keer per week moet herhalen (10-15 min. per keer).
Zeker als je voeten echt heel vast zaten en als je al 25 jaar zolen droeg, dan acht ik die kans erg groot…
Dus dat zou denk ik stap 1 zijn, Free Your Feet weer even oppakken.
En had je ook module 8 gedaan, over de ‘bouwfoutjes’?
Want die spelen ook vaak een grote rol bij voorvoetklachten.
Hopelijk kun je hiermee vooruit.
Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.
Lieve groeten,
Saskia